Intervju med Jack H. Dinesen

Jeg har intervjuet Jack H. Dinesen, lederen for hovedstyret i Siggerud idrettslag. Jeg stilte han noen spørsmål om hvordan fremtiden til Siggerud IL kan bli. Hva vil skje videre, kommer det noen nye idretter?

Skrevet av Media, 10. Trinn, Siggerud Skole

2016-02-04
media1

Jack%20%281%29.jpg

Hva er dine arbeidsoppgaver i Siggerud IL?

Jeg prøver å fordele arbeidsoppgavene rundt til de forskjellige styremedlemmene i SIL. I stedet for at alt går til meg, så er det veldig fint at de forskjellige medlemmene tar hver sine arbeidsoppgaver. Det syntes jeg faktisk er veldig fint, for ellers så blir det for mye på en person.

Hvordan jobber du ut mot de ulike idrettene i idrettslaget?

Hvis man skal si det sånn, så er jeg jo håndballgal. Det er håndball jeg interesserer meg mest for, men jeg er jo interessert i alt og i alle gruppene, spesielt allidretten, de små. For det er framtiden til SIL, så det er den viktigste gruppa vi har, men jeg følger med alle idrettene.

Hvordan har dere markert Siggerud 60 år?

Jeg vet at vi har innsatt en komite som har hatt hovedansvaret med å arrangere ulike aktiviteter, og det har vært veldig bra. Det har vært turer ute i skogen og noen foredrag i klubbhuset. Vi har også hatt forskjellige arrangementer, og det kommer flere.

Når dere har årsmøter, hva pleier dere å diskutere eller hvilke saker tar dere for dere?

Vi diskuterer alt. Økonomien på hver enkelte gruppe, men vi har en plan i fremtiden. Men årsmøtet som kommer neste år blir litt annerledes, fordi vi har kanskje brukt litt for mye tid på å diskutere økonomien til hver enkelt gruppe. Nå blir det slik at gruppene sender regnskap til hovedstyret i betraktelig god tid før årsmøtet, så vi bare kan få det inn og aksptere deti. Vi bruker litt for mye tid på regnskap, synes jeg da. Så nå får vi regnskap fra gruppene tidlig, kan vi diskuterer dem på styremøtene, så vi slipper å sitte der med dem klokka tolv på natten, for det kan bli lang tid.

Nå er Siggerud IL 60 år, og vi håper jo så klart vi får ha idrettslaget vårt i mange år til. Har dere noen planer for SIL videre?

Nei, men vi har planlagt et møte i oktober/november hvor vi skal samler alle gruppene. Litt på initiativ fra Olav Dahlen som er leder i allidretten. Der skal vi prøve å diskutere fremtidsplanen for SIL. SIL er jo en liten klubb og Siggerud er en veldig liten plass. Vi har fostret noen fine hånballspillere som har kommet på landslaget, og vi har familien Aulien og Nyenget på ski, så de er veldig flinke. I fotball så vet jeg ikke så veldig mye, men jeg tror det er noen jenter som har kommet veldig langt. Alpinisten Lasse Kjus kan vi heller ikke glemme. Vi er en liten klubb som har oppfostret flere landslagsspiller innenfor ulike grener. Og det håper jeg vi kan få til igjen. Jeg synes vi har utrolig mange fine foreldre som stiller opp på trening, dugnader og kiosksalg i hallen. Jeg er litt stolt av Siggerud.

Som leder, hvilke ansvar har du for fremtiden til SIL?

Jeg prøver som sagt å fordele arbeidsoppgavene og om jeg har noe direkte ansvar, det har jeg vel ikke. Vi er jo et styre som tar beslutningene. Jeg kan ikke beslutte noe selv, det har jeg ikke mandat til.

Kommer SILs 61. år til å bli et bra år? Hvorfor?

Det er veldig vanskelig å svare på. Jeg syntes vi har det godt som vi har det, men vi kan kanskje bli bedre på noe. Vi skal snart ha et møte hvor vi skal diskutere hva vi kan bli bedre på. Jeg er litt skeptisk til planlegging fem til ti år frem i tid, for vi er jo en liten klubb. Vi er ikke så mange mennesker der ute.

Hva er viktig for at SIL skal få en fremtid med muligheten til mange idretter og aktiviteter?

Jeg syntes det er vanskelig å svare på. Jeg syntes at vi har forsøkt på mange forskjellige og ulike områder. Det er litt leit at vi ikke har en ski - og friidrettsgruppe lenger. De faller liksom litt til jorden. Jeg tror kanskje det har noe å gjøre med at når vi blir for mange grupper, så sloss vi om de samme folkene. Idrettene kræsjer med hverandre, blant annet så overlapper de to største gruppene, håndball og fotball, hverandre. De blir helårsidretter.

Har dere planer om noen nye idrettsgrener?

Umiddelbart så tror jeg ikke det. De er jo i gang med denne alpingruppen, men den er litt i dvale nå. Personlig så tror jeg det er et for stort prosjekt for vår lille bygd. Den krever mye folk og mye opplegg. For eksempel sikkerhet, men det er et interessant prosjekt. Styret, årsmøtet tar avgjørelsen om vi skal fortsette med dette.