I dag har jeg og Fredric Aasbø planlagt et lite intervju over skype. Fredric er vår nyeste verdensmester. Han er blitt verdensmester i en idrett som er veldig stor i statene og Asia og som kommer sakte men sikkert hit til Norge også. Idretten er drifting
Skrvet av Media valgfag, 10 trinn, Siggerud skole
Når du drifter kontrollerer du en bil som er ute av kontroll. Drifting er teknikk og sport. Sporten går ut på å kontrollere en bil som er ute av kontroll. Man tar alle høydepunktene fra vanlig motorsport, som blårøyk og nestenkrasjer og mye action. Pakker du alt dette sammen får du drifting.
Jeg spurte han om hvorfor det var akkurat drifting han begynte med. Her var det han svarte:
''Jeg kjørte mye go-kart da jeg var mellom 12 og 15 år, og jeg var mest inspirert av en bil som hadde mest kontroll over "karten" og som ikke behøver å være raskest. Jeg har alltid likt rallycross og rally, og jeg vokste opp med Martin Schanke da han var stor i sin idrett. Jeg har alltid likt å kjøre en bil litt over grensa og kjøre med sladd. Første gangen jeg så et drifteklipp på nett ble jeg helt solgt. Det som fasinerer meg mest er at du gjør noe med en bil som den egentlig ikke er ment til å brukes til. Profesjonell drifting er jo mye enklere å komme inn i enn for eksempel rally og formel-1 kjøring. For der må du begynne når du er fem år og starte med 100 millioner. Drifting er liksom "bakdøra" inn i proff motorsport og jeg tenkte at det kunne være en mulighet for meg.
Fredric må jo han noen biler for å drive med den sporten han gjør. Han har tre biler, en bil i Asia, en i statene og en i Norge. ''Bilen jeg har i statene er en Scion Tc. Scion er et ungdomsmerke som Toyota har i USA. Det er på en måte en Toyota Corolla bil. Bare at Corollaen kommer fra fabrikken med framhjulstrekker og ca 150 hestekrefter. Min bil har bakhjulstrekker og ca 1000 hestekrefter. Og går på rein metanol, lystgass og med Nascar drivlinje. Det er også masse sikkerhetsutstyr som veltebur, belter, brannslukningsanlegg. Så det er jo egentlig en fullblods løpsbil med mye motor og mye feste og mye styreutslag. Det er mange som tror at på drifting setter man opp bilen til å ha så lite feste som overhodet mulig. Det er egentlig motsatt. Vi er ute etter så mye feste som mulig innenfor reglementet. Det to andre bilene jeg kjører er Toyota Gt 86. Det er en i Norge og en i Asia. Den i Asia har Nascar v8'er og den bilen i Norge har Toyota Supra sekssylindra turbomotor. Det som er litt kult med drifting er at det er veldig fritt med regler, man kan gjøre nesten hva man vil med motorer så det er veldig kul sport å drive med. I drifting kan det være svære turbomotorer, wankelmotorer, v8 motorer og masse forskjellig type drivstoff. Så det er en veldig kul og variert sport da.''
Under et løp må man tenke klart og det Fredric gjør, er først og fremst å bli proff på sportsbiten først. Drifting er er sport som har litt gatebilkultur hvor det er litt uformelt og litt uorganisert. ''Det jeg har gjort, det er at jeg har prøvd meg på annen idrett som ligner på drifting mentalt, som for eksempel skihopping. Skihoppere gjør mye av det samme som vi driftere gjør, bare at de er ganske mye råere, fordi de må gå og vente time etter time og plutselig har de 10 sekunder å gjøre det på. Slik er forsåvidt drifting også. Så jeg har prøvd å lære litt av sånne folk. Jeg har en kompis som er proff i skihopping. Jeg driver litt med standup surfing som er ganske lik. Du sitter og venter på den riktige bølgen og må ligge på riktig sted. Jeg prøver å trene på ting utenfor banen også. Også er det å trene på mer spesifikke ting. Jeg har kjørt mye bilspill, og da har jeg spilt slik at jeg hopper inn i bilen og skal levere et bra run. Hvis man begynner å restarte, så lærer man egentlig ikke så mye. For da blir du vant til å dumme deg ut, og det er en dårlig måte å forbrede seg til et løp på. Hvis du bommer på denne sporten her, så er du ute rett og slett. ''
Fredric har jo ikke alltid drevet med drifting, og før han begynte med det, var det jo gokart. Så begynnte han å spare til en driftebil. Han har også tre år med media og kommunikasjon fra Drømtorp Videregående skole. Han har en bachelorgrad innenfor økonomi fra Oslo og det har hjulpet han mye med å skjønne det med sponsorbiten. Det er det viktigste for å overleve i denne sporten. I tillegg til at Fredric kjører bil, så hjelper han firmaet til å selge mer varer, slik at han får lov til å kjøre bil. Han kar kjørt mye fjernstyrt bil og mye bilspill. Studielånet fra høgskolen brukte han på den første løpsbilen sammen med noen kompiser. Han brukte noen av pengene på å kjøpe og selge biler fra Japan. Fredric har drømt om dette her å drive med drifting, drømt om å vinne den Amerikanske serien i 12 år. Men det er de siste årene at Fredric fikk trua på seg selv. Den Amerikanske serien og VM vant han den 11. oktober 2015.
''Jeg har mange konkurrenter, men den aller største av dem, må vel være meg selv fordi til syvende og sist så er det deg selv som ødelegger for deg selv. Men det er også alle andre der ute, for i Formula Drift er det 40 andre der som kan vinne hvert løp, men hvis du ser på statistikken så er det Daigo Salto. Han og jeg tar kanskje annenhver seier. Han er en slik arge nemisis som vi sier her borte, så han er nok den største konkurrenten.''
''Når man har mange fans har man også mye mer ansvar. Men det er kjempestort, i mitt hode et jeg fortsatt lille Fredric fra Siggerud. Men jeg har vel nå i det siste begynt å skjønne at det er mange som følger med og det er veldig rørende. Du skal prøve å gå foran som en god rollemodell og jeg vil jo gjerne være det. Men jeg gjør jo dumme ting jeg også, og da føles det vondt fordi alt jeg gjør er veldig synlig. Men til slutt er det veldig givende fordi uten alle som er med og heier på meg og følger med på det vi gjør, så hadde jeg aldri kunnet drevet med det her. ''
Når man kjører i USA og i Asia så har man veldig mange reisedøgn i løpet av et år. Fredric er borte ca. tre fjerdedeler av året . Borte fra sin egen seng.ca 300 dager. Og når man er borte 300 dager i løpet av et år, blir det mye borte fra familien også. Men Fredric er blitt vant til det. Han har alltid hatt sterke røtter til foreldra sine som er fra Siggerud. Men de kommer og ser på noen løp av og til. De var her sist i forrige uke da Fredric vant den Amerikanske serien. Han har veldig god kontakt med besteforeldrene sine selv om han reiser. Men han sier at det går greit fordi han er en sånn type som trives godt i sitt eget selskap og har mange venner rundt omkring i verden, så han har alltid noe å finne på.
"Da jeg begynte med drifting var det en liten periode der jeg ikke hadde råd til en banebil og jeg gjemte meg i et industrifelt og sånne ting, og der trente jeg som smått der. Det er jo en gråsone, der som ellers i veitrafikksloven også. Så da skjønte jeg godt at jeg ikke kunne holde på slik lenger, fordi dette er for det første ikke lov og for det andre så vet du aldri om det kommer noen og for det tredje så er det ikke god trening, for du har det alltid i bakhuet at det egentlig ikke er riktig. Men det smarteste jeg gjorde var å bygge en banebil og begynne å kjøre på bane. Det var egentlig der jeg begynte med drifting. Det er det eneste stedet der du kan lære deg det som skal til. Der er det publikum som ser på. Det er en type bane/arena som er lik den du kommer til å kjøre på løp. Så jeg har kjørt mye på Rudskogen og Vålerbanen. Det at jeg har reist rundt omkring på mange forskjellige baner, er vel nøkkelen til at det har gått så bra som det har gjort."
Nå har jo Fredric klart å oppnå det meste i løpet av sin karriere. Men han har også veldig lyst til å vinne den amerikanske serien til neste år. Men det er jo mye mer å få til. Nå har han vunnet VM og den amerikanske serien, så målet hans er jo selvfølgelig å vinne det igjen til neste år og året etter der og året etter der osv. Det er mange som spør om han vil prøve noe nytt, for eksempel rallycross. Om noen dager skal han se på noe som heter shortcourse løp. Der er det store pickup-trucker som flyr 60 meter i lufta. En av sponsorene til Fredric som er Rockstar, er veldig stor på dette. Dette er den amerikanske typen av rallycross. Men først og fremst så er det drifting han har lyst til. Å vokse opp drifting-satsinga mye mer og gjøre større ting med Toyota og gatebil, og til og med kanskje få en sjåfør under meg. For eksempel Ola Jæger som han da hjelper opp. Så han har lyst til å bygge et team og satse mer. Han har lyst til å utnytte dette her med at han har fått et kjempenettverk rundt om kring i verden.
Men alle karrierer tar alltid slutt en gang, og Fredric ser seg selv som en som er interessert i motorsport, kanskje nettopp det med å etablere et lag. Gi noen andre tilgang til de erfaringene han har hatt. Han håper han kan være nær motorsport hele livet, og han håper og tror at drifting kan vokse seg enda større.
Her nede ser du noen høydepungter av den åttende runde i Formula Drift i Irwindale
Kalender
|