Minneord om Øivind Elieson

En av Siggerud idrettslags mest engasjerte medlemmer gjennom alle år fra laget ble stiftet i 1955 er ikke lenger blant oss. Øivind døde etter en tids sykdom 12 juli, 87 år gammel.

2018-08-20
Arild Pettersen

Minneord om Øivind Elieson

IMG_0038.jpg

Øivind og kona Molly flyttet til Siggerud i 1958 og bosatte seg i Brusaga.

Øivind var aktiv i flere idretter før han kom til Siggerud, og han engasjerte seg ganske snart i idrettslagarbeidet. Sjøl likte han å trene og holde seg i form, men det var like gjerne tilrettelegging for barn og ungdom på Siggerud gjennom idrettslaget som sto i hans fokus.

Dette var en tid hvor utbyggingen på Siggerud skjøt fart og barne- og ungdomskullene økte.

For Øivind var fellesskapet i laget gjennom dugnadsarbeid og frivillighet viktig.

Et imponerende sammenhengende engasjement og tillitsmannsarbeid i 57 år forteller at idrettslagets ve og vel var en av hans store lidenskaper. Øivind har hatt sammenhengende et eller annet verv i alle disse årene.

Vi må tilbake til 1960, to år etter at Øivind flyttet til Siggerud og fem år etter at laget ble stiftet, for å finne hans første tillitsverv.

Han ble da valgt til leder av skigruppa og var leder og kasserer til 1965 da han ble valgt til leder av hovedlaget. Etter fem år som leder ble Øivind igjen skigruppas leder i to år.

Fra 1972 til 1975 påtok han seg lederansvaret i orienteringsgruppa. En gruppe som i denne tidsepoken ble en svært aktiv gruppe i laget.

Fra 1976 til 1996 var Øivind medlem av hovedstyret og i disse årene hele 14 år sammenhengende som nestleder.

Øivinds engasjement fortsatte og i hele 18 år var han SIL's repesentant i Idrettsrådet i Ski kommune. Han var styremedlem, og i mange av disse årene var han kasserer.

Han var spesielt opptatt av at støtte og midler til idretten skulle ha en rettmessig fordeling til alle klubbene i kommunen med en ikke for sterk sentralisering.

Øivind har også vært medlem av Rådet for hedersbevisninger i Siggerud idrettslag i en rekke år.

Ski- , orientering- og friidrettsgruppene i laget var nok de idrettene som sto Øivind nærmest og som han gjennom arbeidet i disse gruppene engasjerte seg mest i og jobbet for at skulle bestå. Slik gikk det ikke da disse gruppene i dag ikke er aktive i laget, men tankene går tilbake til tiden da det var ukentlige treninger for barn og ungdom på 'Siggerudgrusen' med løp- og kastøvelser og orienteringsløp i siggerudskauen. Og vinterens karusellrenn på ski og Siggerudrennet hadde over  hundre deltakere.

Øivind var en av mange sentrale personer for å få gjennomført disse arrangementene.

Øivind likte å skrive og synliggjøre lagets aktivitet utad. Den gang da SIL ga ut lagets avis Siggerudposten til alle husstander på Siggerud, hadde han alltid flere innlegg og sin faste spalte 'Øivinds hjørne'. Det kom også små artikler i ØB om SIL fra hans penn.

Sjøl holdt Øivind seg i god form med jevnlig trening sommer og vinter. På skiturer i Østmarka innover mot Skålsjøen og Vangen var det stor mulighet for å treffe på Øivind, og han hadde alltid tid til en stopp og en prat. Puls- og stoppeklokke var ikke hans stil, men var mer interessert i hvordan 'det sto til' med de han møtte. På konkurransesiden representerte han SIL i mange terrengløp og på ski ble det hele 39 Birkebeiner deltakelser, og i 36 av disse klarte han merket.

Det harde Grenaderløpet fullførte Øivind 16 ganger.

Øivind var den første tillitsvalgte som ble tildelt lagets høyeste utmerkelse, Siggerud I.L's Æresmedalje i 2005. I 1981 fikk han lagets Hederstegn og i 1985 lagets Fortjenestemedalje.

I 2016 ble han hedret med Idrettsforbundet frivillighetspris for sitt engasjement over lang tid og innsats for idrettsaktiviteten på Siggerud og i Ski kommune. Tildelingen ble foretatt på klubbhuset med representant fra Akershus idrettskrets og ordfører tilstede. Øivind satte pris på denne utmerkelsen på slutten av sin aktive virksomhet, men poengterte også da at dette var pris for felles dugnadsarbeid.

Da jeg i sommer besøkte Øivind på Langhus sykehjem for siste gang, var det fortsatt interessen for hva som skjedde i SIL og aktiviteten som han ønsket å prate om.

Øivind, jeg takker for alle hyggelige år vi har hatt sammen i SIL og for godt naboskap i Brusaga.

På vegne av hele Siggerud I.L takker vi deg for hva du har betydd for laget og miljøet i alle disse årene med ditt engasjement, gode humør og din evne til å sette andre mer i fokus enn deg sjøl.

Siggerud, august 2018

Arild Pettersen

MTOTFLS

Ingen aktiviteter tilgjengelig for øyeblikket